"Livet är för sårbart för att göra fel saker"

Jag är en 38-årig tjej som insett att livet är för sårbart för att göra fel saker. Därför börjar jag nu mitt nya liv med att arbeta med hud och hälsa istället för siffror och analyser... Det här är en blogg om min resa från det gamla livet till det nya, och om andra saker i min vardag. Välkommen!



Skulle du till min hemsida?

Här finns info om min salong och vilka behandlingar jag erbjuder!

http://www.helenashudohalsa.se/

onsdag 22 september 2010

Dax för svångremmen!

Min mamma har alltid sagt till mig att "Man blir inte rik på sina inkomster utan på sina utgifter".
Så sant så sant.

Men om man nu som jag inte får ett korvöre insatt på kontot efter nästa fredag,
men däremot har kvar alla utgifter + en liten nätt avgift till skolan. Hur gör man då?
När man har anpassat sin levnadsstandard till två inkomster?

Jag låg och tänkte på det här när jag skulle sova igår kväll och kom fram till följande handlingsplan:

1. Sluta handla. Omöjligt.
2. Handla bara det som behövs. Tråkigt.
3. Handla nästan bara det som behövs och bara lite till som nästan behövs. Ok.
4. Städa själv. Jättejobbigt.
5. Städa själv iallafall för det har jag faktiskt tid med!! Ok.
6. Skriva matsedel och handla därefter. Hur ska man kunna veta vad man är sugen på nästa torsdag??
7. Skriva matsedel och handla därefter iallafall. Jag är ju ändå alltid sugen på allt!!
8. Sluta att storhandla på Ica Stop. Men vi handlar ju oftast efter kl 22?
9. Sluta att storhandla på Ica Stop iallafall för det blir så in i h-e dyrt.
10. Börja storhandla i Arninge. Ok.
11. Barn behöver inte 10 par jeans.
12. Handla mera trättmedel istället.
13. Handla tvättmedlet på Rusta. (Ett ställe jag nyss upptäckt - otroligt bra priser på tvättmedel etc)
14. Säga upp några av de tidningsprenumerationerna jag har.
      (Jag kommer ändå inte ha tid att läsa annat än pluggböcker.)
15. Sluta finansiera Pocket Shop så att de varje månad borde visa svarta siffror.
16. Låna böcker på bibblan istället.
17. Sy mina egna och barnens kläder, och kanske ett par kostymer till maken.
18. Sjunga på Roslagsbanan och gå runt med en hatt och samla in pengar.
19. Nä, nu börjar jag visst spåra ur....

Men helt ärligt är det hög tid att dra ner på ett helt gäng med kostnader. En riktigt stor kostnad vi har tror jag är just livsmedelsbiten. Och det beror nog tyvärr bara på dålig planering och bekvämlighet. Borde faktiskt vara hyfsat lätt att fixa.

Men jag ser det faktiskt som en spännande utmaning och jag känner mig grymt laddad!

Håll andan för nu drar jag åt svångremmen!!


3 kommentarer:

  1. Låter som en bra lista, men blev lite chockad när punkten sy egna kläder kom upp! Haha. Då blir jag förvånad om du kommer med kläder som du sytt själv, men man ska aldrig säga aldrig! ;)
    Det är jättekul att läsa din blogg Hellis! Puss!

    SvaraRadera
  2. Lycka till! Håller med Sofia (en klok tjej)!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Akta dig du Sofia så att jag inte syr nåt åt dig också ;-) Hi hi.

    Kramar på er också faster och lillasyster!!

    SvaraRadera