"Livet är för sårbart för att göra fel saker"

Jag är en 38-årig tjej som insett att livet är för sårbart för att göra fel saker. Därför börjar jag nu mitt nya liv med att arbeta med hud och hälsa istället för siffror och analyser... Det här är en blogg om min resa från det gamla livet till det nya, och om andra saker i min vardag. Välkommen!



Skulle du till min hemsida?

Här finns info om min salong och vilka behandlingar jag erbjuder!

http://www.helenashudohalsa.se/

lördag 23 oktober 2010

Studentliv!

Oj oj oj vilket annorlunda liv jag levt de senaste 6 dygnen! Och det är inte över ännu!
Och vad trött jag har varit på kvällarna! Så trött att jag inte ens orkat blogga!

Men vad roligt jag har haft! Och vad galet mycket jag har lärt mig!

Att utbilda mig till Ekologisk hudvårdsterapeut känns klockrent.
Och det är ju skönt med tanke på vilket steg jag ändå tagit.... Tjänstledig utan lön, avgift till skolan etc etc....

De första tre dagarna ägnade vi enbart åt teori. Det var mycket intressant och spännande men också lite obehagligt vad lite jag har förstått om ekologi tidigare. Inte förräns på tredje dagen berörde vi ämnet hud, dessförinnan pratade vi ekologi och histologi i ett större perspektiv. Häftigt!

Nu har vi arbetat praktiskt i tre dagar och det ska vi göra även imorgon. Det är verkligen jätteroligt och mysigt! Vi arbetar på varandra i par och i den stora salongen vi arbetar i ljuder skön avslappningsmusik.

Den ekologiska ansiktsbehandlingen vi lär oss fokuserar på eteriska oljor och massage och det är även något som terapeuten mår bra av att ge. Att andas in dessa fantastiska dofter och att beröra mår även den som utför arbetet bra av.

Det är ju lite speciella dagar vi har. I torsdags fick jag t ex 6 olika ansiktsbehandlingar. Inte helt fel...
Under fredagen och lördagen har vi lärt oss att massera vilket förstås har inneburit att jag fått en hel del massage själv. Vilken härlig skola jag går i!!

All denna massage och beröring gör att cirkulationen kommer igång och bindväven släpper ifrån sig slaggprodukter. Detta resulterar i att hela klassen går omkring och fryser då vi inte arbetar och det är ett himla spring på toaletten =) .

Imorgon ska vi sy ihop alla delar vi lärt oss så att vi kan ge det som på Axelsons kallas "Lilla Ansiktsbehandlingen". Den är inte så liten som det låter utan det är nog snarare så att den stora är vääääldigt lång! Jag misstänker att det blir någon liten koll på hur man klarar av det här imorgon, därför håller jag nu på att förbereder min salong så att jag kan öva på maken ikväll!

Vet ni förresten att det allra bästa för huden, även ansiktet, är kallpressad olivolja!? Enkelt men fantastiskt!
Prova att fukta huden med lite varmt vatten och stryk därefter in olivolja. Det luktar ingenting men är ljuvligt skönt för torr hy som nog de flesta av oss har just nu!


2 kommentarer:

  1. Spännande att höra, det där om kallpressad olivolja. Jag har aldrig haft så fin hud som när jag var gravid med Viola och körde med just kallpressad olivolja, både på kroppen och i ansiktet. Galet bra och mina torristendenser var som bortblåsta. Har precis tagit upp det igen.

    SvaraRadera
  2. Jag är ju så himla kass på att göra sånt där för mig själv. Det enda jag kan sträcka mig till är min egna ringblomsolja på mina nariga fingrar (från allt grävande i jorden).

    Tänk, jag börjar drömma om behandlingar hos dig.

    SvaraRadera